I. ZADANIA

  1. Zapewnienie właściwego poziomu merytorycznego realizowanych prób instruktorskich
  2. Przygotowanie zaplecza organizacyjnego, umożliwiającego sprawne funkcjonowanie zarówno Komisji, jak i prób instruktorskich

II. FORMY I ORGANIZACJA PRACY

  1. Opracowanie planu pracy KI i zapoznanie z nim instruktorek.
  2. Spotkania Komisji:
    • odbywają się zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem, przy obecności co najmniej 50% składu Komisji; harmonogram spotkań jest dostępny na stronie www MChHek oraz w lokalu Chorągwi
    • obrady prowadzi przewodnicząca lub wyznaczona przez nią osoba
    • spotkania są każdorazowo protokołowane, protokół jest odczytywany na początku kolejnego spotkania
    • posiedzenia KI są zamknięte (poza przypadkami przewidzianymi w regulaminie)
    • w przypadku rozpatrywania spraw osobowych, instruktorki uczestniczące w obradach zobowiązane są do dochowania tajemnicy, a decyzje podejmowane są w miarę możliwości jednogłośnie (bez głosów sprzeciwu)
    • do udziału w spotkaniach Komisji mogą być zapraszane instruktorki odpowiedzialne za realizację poruszanych przez Komisję problemów,
    • instruktorki Chorągwi mogą prezentować własne stanowisko na temat pracy Komisji i prób instruktorskich, poprzez udział w spotkaniu Komisji, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu i tematu z Przewodniczącą Komisji
  3. Utrzymywanie kontaktu z Komendą Chorągwi i hufcami, w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania prób instruktorskich (np. odwiedziny, rozmowy z instruktorkami, zbiórki z hufcowymi)
  4. Współpraca z instruktorkami Chorągwi, w szczególności opiekunkami prób (np. rozmowy indywidualne o zaawansowaniu próby i dalszych planach jej realizacji, zbiórki dotyczące sposobu realizowania prób, problemów opiekunek)
  5. W miarę potrzeb powołanie zespołów, do realizacji określonych zadań, w uzgodnieniu z Komendą Chorągwi
  6. Wnioskowanie o umieszczenie w planie pracy Chorągwi i hufcowych zbiórek instruktorskich (seminaria, konferencje), w których udział pozwoli instruktorkom zaprezentować wartości wymagane programem próby, a także jej kształtować.
  7. Zasięganie opinii w środowisku instruktorskim Chorągwi i występowanie o zmiany w regulaminach stopni instruktorskich do odpowiednich władz
  8. Formułowanie wniosków dotyczących dalszej pracy Komendy Chorągwi, Szkoły Instruktorskiej i hufców

III. TRYB PROWADZENIA PRÓB INSTRUKTORSKICH

  1. PRÓBA PRZEWODNICZKI:
    1. początek próby stanowi objęcie funkcji wychowawczej przez kandydatkę do stopnia przewodniczki (po ukończeniu właściwego kursu metodyki)
    2. nad realizacją próby czuwa opiekunka, którą jest hufcowa
    3. po upływie co najmniej 6 miesięcy od objęcia funkcji wychowawczej hufcowa składa do KI OPINIĘ o kandydatce, zawierającą następujące dokumenty (druki w załączeniu):
      – opinia przełożonej
      – opinia ze środowiska
      – raport z wizytacji jednostki
    4. po zapoznaniu się z w/w dokumentami KI spotyka się z kandydatką oraz jej hufcową i ustala dalszy przebieg próby
    5. KI może zalecić dodatkową wizytację jednostki przekazując wizytatorce odpowiednie zalecenia wynikające z próby
    6. zalecenia KI dotyczące realizacji próby przekazywane są na piśmie opiekunce próby
    7. Hufcowa w terminie nie później niż 2 miesiące przed planowanym zamknięciem próby składa WNIOSEK O ZAMKNIĘCIE PRÓBY PWD (druki w załączeniu)
    8. stopnie nadawane są w terminach: 16 stycznia, 22 lutego, 3 maja, 15 sierpnia, 11 listopada
    9. szczegółowy harmonogram składania opinii i wniosków:
      termin złożenia wniosku planowany termin zamknięcia stopnia
      do 11 listopada 16 stycznia lub 22 lutego
      do 16 stycznia 3 maja
      do 3 maja 1 września
      do 1 września 11 listopada
  2. PRÓBA PODHARCMISTRZYNI:
    1. początek próby stanowi moment przyznania stopnia przewodniczki
    2. nad realizacją próby czuwa opiekunka, którą kandydatka wybiera spośród instruktorek Chorągwi, o swoim wyborze informuje KI nie później niż 3 m-ce po rozpoczęciu próby
    3. Komisja Instruktorska zatwierdza wybór opiekunki
    4. po upływie co najmniej 2 lat próby opiekunka składa do KI OPINIĘ o kandydatce, zawierającą następujące dokumenty (druki w załączeniu):
      – opis przebiegu służby instruktorskiej
      – sprawozdanie kandydatki z próby
      – opinia opiekunki
      – opinia przełożonej
    5. po zapoznaniu się z w/w dokumentami KI spotyka się z kandydatką oraz jej opiekunką i ustala dalszy przebieg próby
    6. KI może zalecić wizytację jednostki przekazując wizytatorce odpowiednie zalecenia wynikające z próby
    7. zalecenia KI dotyczące realizacji próby przekazywane są na piśmie opiekunce próby
    8. opiekunka w terminie nie później niż 2 miesiące przed planowanym zamknięciem próby składa WNIOSEK O ZAMKNIĘCIE PRÓBY PHM (druki w załączeniu)
    9. stopnie nadawane są w terminach: 22 lutego, 3 maja, 15 sierpnia, 11 listopada
    10. szczegółowy harmonogram składania opinii i wniosków:
      termin złożenia wniosku planowany termin zamknięcia stopnia
      do 16 stycznia 3 maja
      do 3 maja 1 września
      do 1 września 11 listopada
  3. PRÓBA HARCMISTRZYNI:
    1. KI współpracuje z komisją harcmistrzyń w zakresie zdobywania stopnia harcmistrzyni przez instruktorki z terenu Chorągwi
    2. KI wraz z Komendantką Chorągwi opiniuje wnioski o mianowanie harcmistrzyń z terenu Chorągwi

IV. WSPÓŁPRACA ZE SZKOŁĄ INSTRUKTORSKĄ

  1. Czuwanie nad prawidłowym przebiegiem kształcenia, w szczególności spotkania Komisji z kadrą Szkoły Instruktorskiej, bądź instruktorkami odpowiedzialnymi w Chorągwi za organizowanie poszczególnych kursów:
    1. Kurs przewodniczek
      – wyznaczona przez KI członkini komisji współpracuje z kadrą kursu / wizytacja
    2. Kurs podharcmistrzyń
      – KI powołuje na kurs podharcmistrzyń instruktorki chorągwi, które spełniają poniższe warunki

      • przyznanie stopnia pwd miało miejsce nie później niż rok przed powołaniem na kurs phm
      • instruktorka bierze czyny udział w życiu swojej jednostki i w życiu Chorągwi
      • instruktorka uczestniczyła w spotkaniach dla instruktorek-przewodniczek

      – wyznaczona przez KI członkini komisji współpracuje z kadrą kursu / wizytacja

    3. Kurs harcmistrzyń
      – KI (członkinie w stopniu hm) powołuje na kurs harcmistrzyń instruktorki chorągwi, które spełniają warunki wymagane przed komendę kursu hm
  2. Komendantki kursów po zakończeniu kursów przekazują do KI pisemne opinie o każdej z uczestniczek oraz instruktorek prowadzących zajęcia, jeżeli prowadzenie zajęć stanowiło część ich próby

V. WIZYTACJE

  1. Wizytacje z ramienia KI przeprowadzone są przez instruktorki Komisji oraz przez instruktorki upoważnione do tego przez Komisję

VI. DOKUMENTACJA

  1. Na okres kadencji, Komisja sporządza plan pracy
    – do archiwum Komisji
    – dla Komendy Chorągwi
    – dostępny dla instruktorek
  2. Plan pracy winien obejmować:
    – zadania szczegółowe Komisji na okres kadencji i sposób ich realizacji
    – terminarz spotkań Komisji
  3. Dokumentacja Komisji Instruktorskiej zawiera:
    – wzory obowiązujących w Chorągwi druków, związanych z przebiegiem prób,
    – dokumentacja przebiegu prób kandydatek oraz wnioski o zamknięcie
    – opinie po kursach
    – raporty z wizytacji przeprowadzonych z ramienia Komisji
    – aktualne listy opiekunek stopnia podharcmistrzyni i harcmistrzyni
    – aktualne listy potencjalnych opiekunek stopnia podharcmistrzyni i harcmistrzyni (instruktorek mogących pełnić tą rolę) i przekazywanie ich do wiadomości instruktorek
    – pisma przychodzące
    – pisma wychodzące
    – protokoły posiedzeń Komisji

VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Regulamin KI jest dokumentem wewnętrznym Komisji Instruktorskiej Małopolskiej Chorągwi Harcerek
  2. Wszelkie zmiany w regulaminie mogą zostać wprowadzone większością głosów

Regulamin został zatwierdzony przez Komisję Instruktorską dnia 8 czerwca 2006 roku.