I. ZADANIA
- Zapewnienie właściwego poziomu merytorycznego realizowanych prób instruktorskich
- Przygotowanie zaplecza organizacyjnego, umożliwiającego sprawne funkcjonowanie zarówno Komisji, jak i prób instruktorskich
II. FORMY I ORGANIZACJA PRACY
- Opracowanie planu pracy KI i zapoznanie z nim instruktorek.
- Spotkania Komisji:
- odbywają się zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem, przy obecności co najmniej 50% składu Komisji; harmonogram spotkań jest dostępny na stronie www MChHek oraz w lokalu Chorągwi
- obrady prowadzi przewodnicząca lub wyznaczona przez nią osoba
- spotkania są każdorazowo protokołowane, protokół jest odczytywany na początku kolejnego spotkania
- posiedzenia KI są zamknięte (poza przypadkami przewidzianymi w regulaminie)
- w przypadku rozpatrywania spraw osobowych, instruktorki uczestniczące w obradach zobowiązane są do dochowania tajemnicy, a decyzje podejmowane są w miarę możliwości jednogłośnie (bez głosów sprzeciwu)
- do udziału w spotkaniach Komisji mogą być zapraszane instruktorki odpowiedzialne za realizację poruszanych przez Komisję problemów,
- instruktorki Chorągwi mogą prezentować własne stanowisko na temat pracy Komisji i prób instruktorskich, poprzez udział w spotkaniu Komisji, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu i tematu z Przewodniczącą Komisji
- Utrzymywanie kontaktu z Komendą Chorągwi i hufcami, w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania prób instruktorskich (np. odwiedziny, rozmowy z instruktorkami, zbiórki z hufcowymi)
- Współpraca z instruktorkami Chorągwi, w szczególności opiekunkami prób (np. rozmowy indywidualne o zaawansowaniu próby i dalszych planach jej realizacji, zbiórki dotyczące sposobu realizowania prób, problemów opiekunek)
- W miarę potrzeb powołanie zespołów, do realizacji określonych zadań, w uzgodnieniu z Komendą Chorągwi
- Wnioskowanie o umieszczenie w planie pracy Chorągwi i hufcowych zbiórek instruktorskich (seminaria, konferencje), w których udział pozwoli instruktorkom zaprezentować wartości wymagane programem próby, a także jej kształtować.
- Zasięganie opinii w środowisku instruktorskim Chorągwi i występowanie o zmiany w regulaminach stopni instruktorskich do odpowiednich władz
- Formułowanie wniosków dotyczących dalszej pracy Komendy Chorągwi, Szkoły Instruktorskiej i hufców
III. TRYB PROWADZENIA PRÓB INSTRUKTORSKICH
- PRÓBA PRZEWODNICZKI:
- początek próby stanowi objęcie funkcji wychowawczej przez kandydatkę do stopnia przewodniczki (po ukończeniu właściwego kursu metodyki)
- nad realizacją próby czuwa opiekunka, którą jest hufcowa
- po upływie co najmniej 6 miesięcy od objęcia funkcji wychowawczej hufcowa składa do KI OPINIĘ o kandydatce, zawierającą następujące dokumenty (druki w załączeniu):
– opinia przełożonej
– opinia ze środowiska
– raport z wizytacji jednostki - po zapoznaniu się z w/w dokumentami KI spotyka się z kandydatką oraz jej hufcową i ustala dalszy przebieg próby
- KI może zalecić dodatkową wizytację jednostki przekazując wizytatorce odpowiednie zalecenia wynikające z próby
- zalecenia KI dotyczące realizacji próby przekazywane są na piśmie opiekunce próby
- Hufcowa w terminie nie później niż 2 miesiące przed planowanym zamknięciem próby składa WNIOSEK O ZAMKNIĘCIE PRÓBY PWD (druki w załączeniu)
- stopnie nadawane są w terminach: 16 stycznia, 22 lutego, 3 maja, 15 sierpnia, 11 listopada
- szczegółowy harmonogram składania opinii i wniosków:
termin złożenia wniosku planowany termin zamknięcia stopnia do 11 listopada 16 stycznia lub 22 lutego do 16 stycznia 3 maja do 3 maja 1 września do 1 września 11 listopada
- PRÓBA PODHARCMISTRZYNI:
- początek próby stanowi moment przyznania stopnia przewodniczki
- nad realizacją próby czuwa opiekunka, którą kandydatka wybiera spośród instruktorek Chorągwi, o swoim wyborze informuje KI nie później niż 3 m-ce po rozpoczęciu próby
- Komisja Instruktorska zatwierdza wybór opiekunki
- po upływie co najmniej 2 lat próby opiekunka składa do KI OPINIĘ o kandydatce, zawierającą następujące dokumenty (druki w załączeniu):
– opis przebiegu służby instruktorskiej
– sprawozdanie kandydatki z próby
– opinia opiekunki
– opinia przełożonej - po zapoznaniu się z w/w dokumentami KI spotyka się z kandydatką oraz jej opiekunką i ustala dalszy przebieg próby
- KI może zalecić wizytację jednostki przekazując wizytatorce odpowiednie zalecenia wynikające z próby
- zalecenia KI dotyczące realizacji próby przekazywane są na piśmie opiekunce próby
- opiekunka w terminie nie później niż 2 miesiące przed planowanym zamknięciem próby składa WNIOSEK O ZAMKNIĘCIE PRÓBY PHM (druki w załączeniu)
- stopnie nadawane są w terminach: 22 lutego, 3 maja, 15 sierpnia, 11 listopada
- szczegółowy harmonogram składania opinii i wniosków:
termin złożenia wniosku planowany termin zamknięcia stopnia do 16 stycznia 3 maja do 3 maja 1 września do 1 września 11 listopada
- PRÓBA HARCMISTRZYNI:
- KI współpracuje z komisją harcmistrzyń w zakresie zdobywania stopnia harcmistrzyni przez instruktorki z terenu Chorągwi
- KI wraz z Komendantką Chorągwi opiniuje wnioski o mianowanie harcmistrzyń z terenu Chorągwi
IV. WSPÓŁPRACA ZE SZKOŁĄ INSTRUKTORSKĄ
- Czuwanie nad prawidłowym przebiegiem kształcenia, w szczególności spotkania Komisji z kadrą Szkoły Instruktorskiej, bądź instruktorkami odpowiedzialnymi w Chorągwi za organizowanie poszczególnych kursów:
- Kurs przewodniczek
– wyznaczona przez KI członkini komisji współpracuje z kadrą kursu / wizytacja - Kurs podharcmistrzyń
– KI powołuje na kurs podharcmistrzyń instruktorki chorągwi, które spełniają poniższe warunki- przyznanie stopnia pwd miało miejsce nie później niż rok przed powołaniem na kurs phm
- instruktorka bierze czyny udział w życiu swojej jednostki i w życiu Chorągwi
- instruktorka uczestniczyła w spotkaniach dla instruktorek-przewodniczek
– wyznaczona przez KI członkini komisji współpracuje z kadrą kursu / wizytacja
- Kurs harcmistrzyń
– KI (członkinie w stopniu hm) powołuje na kurs harcmistrzyń instruktorki chorągwi, które spełniają warunki wymagane przed komendę kursu hm
- Kurs przewodniczek
- Komendantki kursów po zakończeniu kursów przekazują do KI pisemne opinie o każdej z uczestniczek oraz instruktorek prowadzących zajęcia, jeżeli prowadzenie zajęć stanowiło część ich próby
V. WIZYTACJE
- Wizytacje z ramienia KI przeprowadzone są przez instruktorki Komisji oraz przez instruktorki upoważnione do tego przez Komisję
VI. DOKUMENTACJA
- Na okres kadencji, Komisja sporządza plan pracy
– do archiwum Komisji
– dla Komendy Chorągwi
– dostępny dla instruktorek - Plan pracy winien obejmować:
– zadania szczegółowe Komisji na okres kadencji i sposób ich realizacji
– terminarz spotkań Komisji - Dokumentacja Komisji Instruktorskiej zawiera:
– wzory obowiązujących w Chorągwi druków, związanych z przebiegiem prób,
– dokumentacja przebiegu prób kandydatek oraz wnioski o zamknięcie
– opinie po kursach
– raporty z wizytacji przeprowadzonych z ramienia Komisji
– aktualne listy opiekunek stopnia podharcmistrzyni i harcmistrzyni
– aktualne listy potencjalnych opiekunek stopnia podharcmistrzyni i harcmistrzyni (instruktorek mogących pełnić tą rolę) i przekazywanie ich do wiadomości instruktorek
– pisma przychodzące
– pisma wychodzące
– protokoły posiedzeń Komisji
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Regulamin KI jest dokumentem wewnętrznym Komisji Instruktorskiej Małopolskiej Chorągwi Harcerek
- Wszelkie zmiany w regulaminie mogą zostać wprowadzone większością głosów
Regulamin został zatwierdzony przez Komisję Instruktorską dnia 8 czerwca 2006 roku.